Batikken - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Merel Dongen - WaarBenJij.nu Batikken - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Merel Dongen - WaarBenJij.nu

Batikken

Blijf op de hoogte en volg Merel

30 November 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Hallo lieve allemaal,

Vandaag een leuke blog (al zeg ik het zelf..). Ik heb namelijk veel leuke dingen gedaan! Veel beleefd en veel gezien. Laat ik snel beginnen.
Maandag hadden we de fieldtrip, hier heb ik al over verteld in mijn vorige blog!

Dinsdag zijn Judith, Floor, Raquel en ik gaan zwemmen. We hadden zin in wat luxe dus zijn naar het Sheraton gereden. Aangezien het eten hier onbetaalbaar is hebben we in een supermarkt wat eten gekocht. Eenmaal daar ging de zon al vrij snel weg. Rond een uur of 12 zaten we dus ook in de regen. We lieten ons niet kennen en zijn gewoon onder een parasol gaan zitten. Na een paar minuten was het weer droog dus wij doken de zon weer in. Helaas voor ons liet de regen zich ook niet kennen. Na zo’n 10 minuten zon was de lucht zwart. Door de plens regen zijn we dus naar huis gereden. Jullie weten het ondertussen wel, als het hier regent, regent het goed.. Onderweg naar huis zijn we dus totaal nat geregend. De straten stonden blank.. Het rijden werd iets spannender want ik kon de kuilen in de weg niet meer zien. Met mijn voeten op de scooter reed ik over een straat heen, mijn voeten stonden onder. Het water stond zo belachelijk hoog. Net een kleine rivier. Het mooiste van dit land is dat het blijft regenen maar na een half uur zijn de diepe plassen weg. Waar het water blijft? Geen idee, er zijn nergens putten te bekennen.. Een hele beleving dus.

Woensdag hebben we een batikcursus gedaan. Mijn moeder vroeg me of we dit samen konden gaan doen toen ze hier was. Ik zei; “Nee joh, dat is vast niet super leuk..” Nou mamalief, ik heb nog nooit zo’n spijt gehad van een beslissing. Ik had je zo graag deze ervaring gegeven…. (Nog maar een keer naar Indonesië op vakantie dus….) We moesten al erg vroeg aanwezig zijn in het batikatelier. De mevrouw die de cursus leidde vertelde wat ze allemaal deed en hoe het in zijn werk ging. Ze liet ons doeken zien die al gebatikt waren en legde uit hoe het in zijn werk ging. Daarna mochten we zelf een tekening uitkiezen. Je kon kiezen uit olifanten, salamanders, maskers, poezen, noem maar op. Ik heb er voor gekozen om mijn eigen tekening te maken. ‘Als ik het dan toch ga verpesten, kan ik het maar beter verpesten op iets wat ik leuk vind.’ dacht ik. Een heerlijk positieve insteek op de vroege morgen. Ik ben een mandala gaan tekenen. Hoe langer ik bezig was, hoe leuker ik mijn tekening ging vinden! Na het tekenen werd de doek op latten gespannen. De doek stond nu strak en ik kon gaan beginnen met de was. Alle lijnen die ik net getekend had moesten nu overgetrokken worden met was. De was moest ik in een klein bakje doen die aan een soort pen vast zat. Via een klein buisje kwam de was op het doek. De was is ontzettend heet gemaakt en ik heb daarom ook heel wat keren mijn hand verbrand. (Hoort erbij..) Er zit een hele techniek achter want als je de pen verkeerd vast houdt lopen er druppels uit en die vallen dan op je doek. Het is zo heet dat de was gelijk vast zit in je doek. Foutjes moesten door de mensen verholpen worden met een hete staaf en water. Dit duurde erg lang voor de was er afgeschraapt was. Je moet er ook nog eens op letten dat je de was dik genoeg aanbrengt want de was moet aan de achterkant van je doek ook doordrukken. Toen alle lijnen overgetrokken waren moest ik de details gaan aanbrengen. Dit moest ik weer eerst met een potlood tekenen. Alle lijntjes, rondjes, streepjes moesten getekend worden en daarna weer met was ingekleurd worden. Dit was mega veel werk. Toen de was opgedroogd was mocht ik gaan kleuren. Met ecoline en wattenstaafjes kon ik de vlakjes mooi in kleuren. Dit vond ik heel spannend want als de kleur er eenmaal op zit, kan het er niet meer van af. Na het inkleuren werd er een beschermlaagje aangebracht door een van de mannen die mee hielp. Dit moest drogen en daarna werd het gewassen. Om de achtergrond kleur aan te brengen moest ik er voor zorgen dat mijn mandala veilig werd voor verf met een dikke laag was. Ik kreeg hulp van de mevrouw, dit was erg gezellig. Nadat mijn mandala een grote bonk was was geworden, werd mijn doek zwart geverfd. Daarna werd de doek in een pan met kokend water gedaan. Nu werd de was eraf gekookt. De eerste lijnen die ik had gemaakt waren nu nog steeds wit. Het resultaat is mega vet geworden! Ik zal foto’s plaatsen!

Donderdag hebben we les gegeven op de Kanisius. Een Engelse les over het lichaam. De groep 7 kreeg een warming up door verschillende lichaamsdelen aan te wijzen. Oog, neus, oor, arm, ellenboog, noem maar op. Terwijl Judith het spel speelde tekende ik een mens op het bord. We hebben met de kinderen de verschillende lichaamsdelen benoemd. De kinderen kregen 2 minuten om naar alle woorden te kijken. Daarna hebben we ze uitgeveegd en moesten de kinderen hetzelfde doen, maar dan alleen. Het was erg leuk!

Zaterdag hebben we een zilvercursus gedaan met de uni. Dit was erg grappig. We kregen een klein strookje zilver die we moesten bewerken. Een tekst schrijven en/of bewerkingen maken aan de buitenkant. Ik heb de naam van mijn lieve vriendje erin geschreven (hoe kan het ook anders??????!). De buitenkant zijn allemaal kleine streepjes geworden. Na het versieren moesten we hem warm maken en in een ronde vorm slaan. De meneer knipte het strookje in de goede maat. Nu moest hij dicht gelast worden en schoon geschuurd worden. Het resultaat heb ik om mijn hand. Ik ben er best blij mee. Ik ben trotser op mijn batikdoek, maar dit is ook erg leuk!
Zaterdagavond hebben we het sinterklaasspel gedaan. We hadden alle 7 drie cadeautjes gekocht en hier gingen we nu een dobbelspel mee doen. Het was mega gezellig. We hadden dik speculaas, kruidnootjes, chocolade letters, (allemaal overgekomen uit NL) echt heel leuk! Iedereen was erg blij met de cadeaus. We hebben de avond afgesloten met Robinson! Echt super leuk!

Vandaag zijn Juda en ik naar het winkelcentrum geweest. Judith wilde naar de kapper. We hebben heerlijk gegeten in een nieuw restaurant! En de klap op de vuurpijl van deze week zijn mijn nieuwe schoenen!!!!!!! Ik ben heel blij dat ik ze heb gekocht. Hele mooie hakken! (Ja, pap, ik weet dat ik al lang genoeg ben. Maar ze zijn zo ontzettend mooi dat ik ze niet kon laten liggen!) Helaas kan ik ze in Nederland nog niet aan. Ik begreep van Roemer dat het heeeeeel koud is. Daar moet ik me misschien op gaan voorbereiden. Ik ga tenslotte al bijna naar huis. Gek hoor.
Maar eerst een heerlijke vakantie met mijn man!

Morgen de eind presentatie op de uni. Ik ben benieuwd!

Jullie horen weer van me.
xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Merel

Hoi, Ik ben Merel! Dit jaar zal ik een paar keer op reis gaan voor mijn studie. Ik doe de PABO in Dordrecht. Op de planning staan nu: Amerika in mei, Indonesie-Java in september tot november. Hier zal ik stage gaan lopen op basisscholen en naar de universiteit gaan. Ik zal mijn best doen om af en toe een berichtje te plaatsen! xxxx

Actief sinds 11 Maart 2014
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 12429

Voorgaande reizen:

08 September 2014 - 25 December 2014

Minor In Indonesie

17 Mei 2014 - 04 Juni 2014

America, here I come!

Landen bezocht: